.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پاسخ علی مطهری به اظهارات اخیر سروش

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس در نقد سخنان اخیر سروش درباره ولایت فقیه گفت: ولایت فقیه جنبه ایدئولوژیك دارد و هیچ رابطه‌ای با پادشاهی و سلطانیزم ندارد.

دکتر علی مطهری، نماینده مردم تهران و عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به نقد سخنان اخیر سروش پیرامون ولایت فقیه پرداخت و با بیان اینكه ولایت فقیه را ولایت فكری و ایدئولوژیك می‌دانیم، گفت: ولایت فقیه، ولایت فقه است و نه ولایت یك شخص؛ از این روی، ولی فقیه كسی است كه در رأس حكومت و نظام اسلامی به عنوان یك مكتب شناس و اسلام شناس برای مراقبت از مسیر حكومت قرار دارد.

وی با بیان اینكه در رأس هر حكومتی باید فردی باشد كه در مكتب خود متخصص باشد، افزود: مثلا اگر مجموعه‌ای بخواهد حكومت كمونیستی و لیبرالی تشكیل دهد، باید مرجع و یا فردی در رأس آن قرار گیرد كه مراقب آن باشد تا حكومت از چهارچوب آن مكتب خارج نشود.

مطهری حاكم را دولت و رئیس جمهور در نظام اسلامی دانست و گفت: ولی فقیه را ما ناظر می‌دانیم و اگر در جاهایی هم مثلا حق انتصاب برای او قانون قایل شده، به دلیل مكتب شناسی ولی فقیه است. از این روی، اگر ولی فقیه مثلا رئیس صدا و سیما و یا ارتش را منصوب كرد، به آن دلیل است كه وی باید از نظر ایمانی و تقوا مورد تأیید باشد كه این كار ولی فقیه به معنای حاكم بودن آن نیست یا آنكه فرض شود جای شاه را گرفته تا از آن بحث سلطنت برداشت شود.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با بیان اینكه سروش می‌خواهد بگوید كه عادت تاریخی مردم مشرق زمین سلطه پادشاه و سلطان است، گفت: این برداشت او از ولایت فقیه كاملا اشتباه است؛ ضمن آنكه هنوز در مغرب زمین مانند كشورهای چون سوئد، بلژیك،‌ انگلیس سلطان و ملكه حاكم است.

وی البته این را هم اضافه كرد كه ممكن است گاه برداشت ما از ولایت اشتباه باشد تا جایی كه معنی سلطانیزم را نتیجه بدهد.

مطهری در ادامه به نقد سخنان اخیر سروش در باب ولایت فقیه و رابطه آن با سلطنت اشاره كرد و گفت: ولایت فقیه جنبه ایدئولوژیك دارد و هیچ رابطه‌ای با پادشاهی و سلطانیزم ندارد.

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه در پاسخ به اینكه وظیفه مؤسسات، نخبگان و یاران امام در قبال شبه‌افكنی‌ها برای تحریف اندیشه و افكار امام چیست، گفت: به طور كل، باید جایی كه احساس می‌شود نظرات امام دچار تحریف شده، باید وارد عمل شد؛ اما اینكه در یك جا ممكن است دو نوع برداشت از سخنان امام باشد و اینجا باید حتما اظهارنظر كرد، من چنین وظیفه‌ای را بر عهده نهادهای یاد شده درباره افكار و اندیشه‌های امام نمی‌دانم.

مطهری این نكته را مورد تأكید قرار داد: آنجا كه احساس می‌شود آرمان‌ها و نظرات امام در حال تحریف شدن باید در آنجا آگاهی بخشی و روشنگری صورت بگیرد.

وی در پایان تصریح كرد: برخی جاها، سكوت كردن مناسب‌تر از آن است كه به برخی از شبهات پاسخ گفت و باید بر این نكته توجه داشت كه امام را نباید سیاسی كرد و همه وظیفه داریم در این زمینه بكوشیم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.067 seconds.